torstai 16. kesäkuuta 2016

DIY virkattu ampiaispesä


Ampiaispesien aika on nyt käsillä lähes jokaisella virkkaajalla. Valepesä karkottaa ampiaiset aika tehokkaasti - tai sitten ei. Uskoisin, että oikeaan aikaan laitettu valepesä on tehokas. Ei siis liian aikaisin, jotta ampparit eivät luule sen olevan vanha pesä. Tämän valepesän idea on se, että ampiaiset ovat tarkkoja reviiristään, eivätkä tee pesäänsä toisten tonteille.

Pesä on helppo virkata, mutta tein silti ohjeen siihen. Tämä on vain yksi versio monesta eri tavasta.



Aloita taikaympyrällä eli kiepauta lankaa pari kertaa sormien ympäri. Lankana käytin tässä Novitan Pirtaa. Koukku on nro 3,5.



Virkkaa taikaympyrään 13 pylvästä. Jostain syystä kuvittelen onnenlukuni olevan 13 ja siksi käytän sitä usein. Voit virkata 12 tai 14 pylvästä, jos vierastat lukua 13. Kiristä langanpäästä vetämällä ympyrä kiinni ja yhdistä pylväät ympyräksi piilosilmukalla. Aloita seuraava kerros aina 2 ketjusilmukalla = 1. pylväs.


2. krs: Tee lisäys jokaiseen pylvääseen eli pylväitä tulee nyt 26
3. krs: Tee nyt lisäys joka kolmanteen pylvääseen eli "pylväs, pylväs, 2xpylväs"
4-7. krs Virkkaa pylväitä ihan normaalisti koko kerros. Tässä kohtaa pesän muoto alkaa jo hahmottua.
8. krs Nyt kavennetaan. "pylväs, pylväs, 2 pylvästä yhteen" näin koko kerros.



Tässä vaiheessa on kannattaa laittaa täyte. Siis täytä pesä vanulla tai  jollain, mitä haluat käyttää täytteenä.

9. krs Virkkaa nyt koko kerros pylväitä kaventaen aina kaksi pylvästä yhteen.


10 krs. Tee vielä yksi kavennuskerros kiinteillä silmukoilla. Eli aina kaksi kiinteää silmukkaa yhteen. Tämä sulkee pesän kiinni. Älä katkaise vielä lankaa, vaan virkkaa yhtä kyytiä ripustuslenkki. 20 silmukkaa ja kiinnitä se piilosilmukalla. Nyt voit katkaista langan ja päätellä. Valmis!


Viime postauksessa tuskailin rikki mennyttä digiboksiani. Nyt vihdoin sain ostetuksi uuden. Kelpaa taas katsella kauniita ja rohkeita. :p Kuvanottohetkellä boksi välitti ohjelmaa fitnespäiväkirjoista.





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti